Wereldhumanismedag: Wat betekent de gezamenlijke herkomst van mens en techniek voor zijn toekomst in een hoogtechnologische wereld?
Evenement informatie
Datum en Tijd:
Locatie:
De Wasserij, Arnhem
Adres:
Molenbeekstraat 26a
Contact
Toegang
- Organisatie € 10,-
Leden HV/NIVON
- Organisatie € 7,50
Op Wereldhumanismedag (21 juni) vieren humanisten wereldwijd de vrijheid van mensen om zelf vorm en betekenis te geven aan het leven. Wij vieren Wereldhumanismedag dit jaar op zaterdag 22 juni met een lezing van Harald Weidmann over de gezamenlijke herkomst van mens en techniek. Na afloop is er uiteraard een hapje en een drankje.
De oude Latijnse term humanitas verwijst naar de menselijke natuur en naar waarden als empathie, vrijheid, onderlinge gelijkheid en gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. In de context van het humanisme duidt humanitas op het streven van de mens naar kennis, persoonlijke ontwikkeling en het bevorderen van het algemeen welzijn. De mens is als middelpunt van zingeving en moraliteit zijn eigen centrum en behoeft daarvoor geen bovennatuurlijke orde meer. Het gaat erom dat iedereen de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te benutten ten einde een zinvol leven te leiden. De menselijke natuur lijkt daarmee alles te maken te hebben met de realisatie van potentialiteiten of mogelijkheden.
Sinds de dageraad van de mensheid en de eerste vuistbijl speelt techniek daarbij een belangrijke rol. Vanmiddag bespreekt Harald Weidmann, filosoof en eigenaar van Reallygreatphilosophy.com, de gemeenschappelijke herkomst van mens en techniek en stelt de vraag in hoeverre zaken als artificiële intelligentie, de surveillancestaat en de opkomst van autonome robotische systemen in onze leefomgeving een reëel gevaar vormen voor dat wat ons tot mens maakt, onze menselijkheid.

Harald Weidmann studeerde in de jaren 80 en 90 filosofie in Leiden. Hij specialiseerde zich op het gedachtengoed van Nietzsche, Benjamin en Heidegger. Gedachten over de aard van de mens combineert hij met inzichten uit de evolutiebiologie en paleoantropologie. Centraal in zijn lezingen staan vragen als ‘wie is de mens’, ‘wanneer spreken we van leven’ en ‘wat is bewustzijn’.